Jak zabezpieczać oryginalny rower przed kradzieżą?

Wreszcie masz swój upragniony miejski rower. Jest oryginalny, stylowy i dopasowany do ciebie – ma wymarzony kolor, pojemny koszyk i dzwonek. Aby miejskie przejażdżki były jeszcze przyjemniejsze i spokojne, nie możesz zapomnieć o odpowiednim zabezpieczeniu swojego roweru.

Artykuł powstał dzięki konsultacjom ze sklepem internetowym Rowerzysta.pl

Polowanie na rowery

Coraz więcej słyszymy o kradzieżach rowerów. Giną rowery zostawione na ulicy, trzymane na klatkach schodowych, rowery górskie, składaki czy rowery holenderskie. Czasami giną same koła, siodełka, akcesoria, szczególnie jeśli są markowe. Mimo tego, że kradzieży jednośladów jest coraz więcej, nie wszyscy cykliści odpowiednio dbają o zabezpieczenia swoich rowerów, a niektórzy nie stosują ich wcale.

Dobrze wyposażone, drogie i oryginalne rowery, jakimi niewątpliwie są rowery stylowe i z których wyborem zapoznamy się pod tym adresem: http://www.rowerzysta.pl/rowery-stylowe.html, bardzo często są obserwowane przez złodziei, dlatego tym bardziej powinniśmy poświęcić uwagę na wybór najodpowiedniejszego zabezpieczenia. Co zatem mamy do wyboru?

Linka, łańcuch czy U-lock? A może znakowanie?

Istnieje teoria, że koszt rowerowego zabezpieczenia powinien wynosić 10% ceny samego roweru. Niezależnie od tego, czy jest to prawdą czy też nie, zabezpieczenie powinno być solidne i dostosowane do naszego stylu życia. Innego zabezpieczenia będzie wymagał rower, który zostawimy na ulicy będąc przez 8 godzin w pracy, a innego rower, którym jeździmy na zakupy i trzymamy na balkonie.

Najbardziej popularnym typem zabezpieczenia są wszelkiego rodzaju linki i plecionki, czyli tzw. zapięcia miękkie. Ich zdecydowaną zaletą jest lekkość i ładny wygląd, ale mogą zostać przecięte zwykłymi nożyczkami w kilkanaście sekund. Zdecydowanie nie jest to rodzaj zabezpieczenia, który uchroniłby przed kradzieżą rowery stylowe, choć nadaje się jako zabezpieczenie dodatkowe.

Łańcuch to o wiele lepsze rozwiązanie. Wykonany jest ze stali hartowanej, co utrudnia jego przecięcie. Dobrze, aby był owinięty w powłokę z materiału lub gumy, dzięki czemu nie będzie rysował ramy roweru. Łańcuchy są elastyczne, dlatego w miarę łatwo można przypiąć rowery do nietypowych miejsc. Ich zdecydowanym minusem jest waga – łańcuchy ważą od 2 do 4 kg, dlatego nie poleca się przewożenia ich w koszykach przy kierownicy.

Najbardziej solidnymi rodzajami zabezpieczeń są tzw. sztywne zapięcia: u-locki. To stalowe lub tytanowe pręty wygięte w kształcie litery „u” i wyposażone w zamek. Są dość ciężkie i mało elastyczne, ale zdecydowanie są najbardziej solidnym rozwiązaniem. Przy ich zakupie warto również zorientować się, czy dany model posiada uchwyt do montowania na ramie. Zdecydowanie ułatwia on przewożenie tego niezbyt poręcznego zabezpieczenia.

Na rynku dostępne są także blokady na tylne koła, najczęściej stosowane w rowerach miejskich. Należy jednak pamiętać, że to dodatkowa forma zabezpieczenia. Za pomocą linki i u-locka można kompleksowo zabezpieczyć rower przeciągając linkę przez koła a potem zahaczając je o u-locka, który powinien przypinać ramę roweru do jakiegoś stałego elementu.

Warto rozważyć również znakowanie roweru. Oznakowane rowery stylowe są mniej atrakcyjnym łupem dla złodzieja, a jeśli dojdzie już do kradzieży, to łatwiej znaleźć właściciela takiego oznakowanego pojazdu. Pamiętaj jednak, że aby móc oznakować swój jednoślad, musi być on wyposażony w odpowiednie światła, co najmniej jeden dobrze działający hamulec i sygnał ostrzegawczy.

Zwróć uwagę na to, gdzie i jak zabezpieczasz rower

Specjaliści są zgodni co do jednego: nawet najmocniejsze zabezpieczenie nie pomoże, jeśli zostanie założone niepoprawnie i w złym miejscu.

Przede wszystkim nie zostawiaj swojego roweru przy ogrodzenia, które bardzo łatwo jest przeciąć. Upewnij się, że słupy, do których przypinasz rower są mocno osadzone w ziemi i są odpowiedniej wysokości. Czasami wystarczy zdjąć z nich rower bez rozcinania zabezpieczenia.

Nie zostawiaj roweru w ciemnych zaułkach i na mało uczęszczanych ulicach. W miarę możliwości wybieraj miejsca monitorowane.
Nie przypinaj zabezpieczeń do szprych, siodełka czy bagażnika. Wbrew pozorom bardzo łatwo jest odkręcić siodełko, wysunąć ramę z zabezpieczenia i odjechać na nieswoim rowerze.

Rowery stylowe mogą być bardzo łakomym kąskiem dla złodziei. A nic tak bardzo nie kusi, jak oryginalny, elegancki, warty kilka tysięcy rower przypięty cienką linką do ogrodzenia z siatki. Pamiętajmy, że nawet najdroższe zabezpieczenie będzie tańsze od nowego roweru.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij