Każdy inny, wszyscy tacy sami, czyli o fenomenie CK One słów kilka

Każdy inny, wszyscy tacy sami, czyli o fenomenie CK One słów kilka

Kiedy Calvin Klein w 1994 roku wydał zapach CK One, całkowicie odmienił sposób postrzegania perfum, podziału na płeć i indywidualizmu. Z dnia na dzień coś, co miało wyróżniać i podkreślać wyjątkowość stało się symbolem jedności, bliskości i przynależności do subkultury. Przekonaj się, na czym polega fenomen pierwszych oficjalnych perfum unisex.

Ikona epoki i powiew świeżości

Lata ‘90 XX wieku to czas rozkwitu popkultury, jaką znamy po dziś dzień z pierwszych stron czasopism i z telewizji. To okres, w którym panowało pokolenie dziś określane mianem Generacji X – ludzi nie posiadających swojego celu, społeczeństwa zagubionego w chaosie współczesności i wykreowanych przez modę wzorców. Szukając własnej tożsamości i sensu egzystencji, młodzi ludzie z wielką determinacją podążali za ikonami popkultury chcąc być tacy jak one, a jednocześnie… pozostać wyjątkowymi i niezależnymi jednostkami. Calvin Klein zdaje się doskonale rozumieć potrzeby młodzieży, do której kieruje i zawsze kierował swoje produkty. W 1994 roku wydał perfumy, których wyjątkowa kompozycja i kampania marketingowa potrafiły połączyć sprzeczne emocje targające pokoleniem X i pomogła im nadać nowy kierunek, do którego zaczęli wspólnie dążyć.

2_kazdy-inny-wszyscy-tacy-sami-czyli-o-fenomenie-ck-one-slow-kilka

Zapach dla każdego – pierwsze oficjalne perfumy unisex

Chociaż o tym, że podział na perfumy typowo damskie i męskie to jedynie marketingowy wymysł XIX-wiecznych kupców, wiedzieli wszyscy, nikt tak naprawdę nie ośmielał się wyjść poza utarte schematy. Owszem, istniały zapachy unisex, ale nigdy nie zdobyły większego uznania w komercyjnym świecie. Tak było aż do czasu CK One. Calvin Klein jest pierwszym projektantem, który w pełni świadomie i oficjalnie nazwał swój produkty tym mianem. I właśnie na przesuwaniu granicy między kobiecością a męskością oparł całą kampanię reklamową.

Bliskość i jedność hasłami przewodnimi dla CK One

Kampania reklamowa CK One z 1994 roku to czysty manifest ówczesnych dwudziesto- i dwudzeistoparolatków. Jej celem było zjednoczyć młodych ludzi pochodzących z różnorodnych środowisk, posiadających różne zainteresowania i odmienne podejście do życia. Wszystkich ich już wtedy łączyła przynależność do pokolenia pozbawionego wyraźnego celu i zagubionego w nadmiarze medialnych przekazów. Dzięki CK One mieli przestać czuć się w tym osamotnieni. Zapach, od tamtej pory określany mianem cool reprezentował ich potrzebę jedności, zrozumienia i wspólnoty. I to właśnie te wartości odnaleźli w kampanii, która zaledwie w ciągu 10 dni od premiery stała się kultową.

3_kazdy-inny-wszyscy-tacy-sami-czyli-o-fenomenie-ck-one-slow-kilka

Dzięki pierwszym perfumom unisex od Calvina Kleina, projektant już w ciągu 10 dni od ich premiery zarobił 5 milionów dolarów. Rok później zapach ten zyskał miano najlepiej sprzedającej się wody perfumowanej świata. Do dnia dzisiejszego powstało już ponad 20 wariacji i limitowanych edycji CK One, a każdy z flankierów zyskiwał nie mniejszą popularność od pierwowzoru. Ten jednak wciąż wiedzie prym wśród najbardziej rozchwytywanych zapachów – sięgają po niego zarówno dawni przedstawiciele Generacji X, jak i dzisiejsi nastolatkowie, którzy także doceniają kunszt tej kompozycji.

Leave a reply

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie.

Zamknij