Napoje izotoniczne kojarzą nam się bardzo często z kolorowymi napojami dostępnymi niemal w każdym sklepie. Jaka jest ich funkcja, do kogo skierowane są napoje izotoniczne oraz jak wybrać te najlepsze dla siebie?

Działanie

Wbrew obiegowemu myśleniu napoje izotoniczne nie mają właściwie nic wspólnymi z napojami energetycznymi. Energetyki zawierają w swoim składzie duże ilości kofeiny oraz substancji pobudzających, które mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Nadużywanie ich może skończyć się problemami z układem nerwowym, obniżonym nastrojem, a nawet zawałem serca. Miej to na uwadze, sięgając po takowe napoje. W przeciwieństwie do napojów energetycznych, napoje izotoniczne zostały wprowadzone, by zachować równowagę w naszym organizmie- czyli wyrównać poziom elektrolitów i makro oraz mikroelementów po wysiłku fizycznym.

Izotonik- co się w nim znajduje?

W izotoniku znajdziemy: magnez, wapń, sód oraz witaminy. Taka mieszanka pozwoli na wyrównanie poziomu stężenia płynów w naszym organizmie, do tego dzięki izotonikowi uzupełnimy składniki mineralne — których ubywa nam w czasie aktywności fizycznej, albo latem, gdy nasilone są upały.

Dla kogo są izotoniki?

Izotoniki polecane są przede wszystkim sportowcom oraz osobom, które są aktywne fizycznie. Dzięki niemu nasz trening będzie efektywniejszy, a nas samych nie dopadnie skrajne zmęczenie w czasie wykonywania ćwiczeń. Musimy pamiętać, że aktywność fizyczna nierozłącznie wiąże się z uzupełnianiem wody! W czasie godzinnego wysiłku fizycznego powinniśmy przyjąć nawet 800 ml do 1000 ml wody! Do tego do 60 minut po zakończeniu ćwiczeń uzupełnić wszystkie niezbędne makro i mikroelementy.

Jak wybrać dobry izotonik?

Zadbajmy, by izotoniki, które wybieramy były dla nas możliwie jak najlepsze. Unikajmy tych, które są barwione! Do tego patrzmy także na składniki- im krótszy skład, tym lepszy. By izotonik działał,wystarczy, że będzie miał sód, cukry o wysokim indeksie glikemicznym, a także odpowiednią kaloryczność od 80 kcal na 1000ml do 350 na 1000ml. To zapewni nam działanie izotoniku, powrót energii, a także odpowiedni poziom wszystkich makro i mikroelementów.

Izotonik na upały

Nie bez powodu napoje izotoniczne polecane są na upały. W czasie wysokich temperatur mocniej się pocimy, przez co szybciej tracimy płyny. Do tego lwia część z nas ciągle pije za mało wody, co objawia się szybszym zmęczeniem, słabością w czasie ciepłych dni. Dlatego każdy z nas, nawet jeśli nie jest sportowcem ani czynnie nie uprawia sportu i tak powinien sięgnąć po napoje izotoniczne. Unikniemy tym samym omdleń. Jednocześnie pamiętajmy, by latem cały czas nosić ze sobą butelkę wody i na bieżąco ją pić.

Samodzielnie zrobiony izotonik

Napój izotoniczny możemy także błyskawicznie zrobić w zaciszu własnej kuchni. Potrzebujemy do tego wody z zawartością wapnia, soli, miodu oraz cytryny. Pamiętajmy o odpowiednich proporcjach! Wszystkie składniki wystarczy wymieszać i już- gotowy izotonik, który możemy zabrać do pracy, na siłownie i gdzie tylko chcemy.

Nie powinniśmy mylić napojów energetycznych z izotonikami, bo mają one inne działanie. Izotoniki, czyli napoje głównie dla sportowców są obecnie skierowane także do wszystkich ćwiczących. Ich duży wybór na sklepowych półkach pozwala nam na wybranie opcji idealnej dla siebie.

Dbajmy o nasze zdrowie i wybierajmy to, co najlepsze dla naszego organizmu. Tylko zbilansowana dieta i aktywność fizyczna sprawi, że będziemy czuć się lepiej i żyć dłużej. Do tego odpowiednie suplementy, wysypianie się i unikanie stresów. Te wszystkie rzeczy są najprostszą receptą na zdrowie oraz samopoczucie.

Napoje izotoniczne wpisują się w ideę zdrowego i świadomego życia. Nie obawiajmy się picia napoi izotonicznym do wysiłku i w czasie upałów- w przeciwieństwie do napojów energetycznych nie niosą za sobą poważnych skutków ubocznych- tylko regenerację oraz siłę do dalszych sportowych zmagań. A o to w tym chodzi prawda, by czuć się lepiej i robić coś dobrego dla swojego zdrowia!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ